Sărbătorile de Paști - motiv de bucurie, nu de îmbolnăvire!

Conf.Dr.Maria NIȚESCU medic primar igiena alimentației și nutriției

Sărbătorile de Paști sunt despre bucuria Învierii Domnului Isus Hristos, despre biruința vieții asupra morții și a binelui asupra răului. Să încercăm în aceste zile, dacă nu am făcut-o până acum, să fim sau să devenim mai buni! Să fim mai buni cu noi înșine, cu sufletul și cu corpul nostru, să lăsăm la o parte răutățile, fie ele și doar verbale, și să ne aplecăm mai mult asupra celor ce au într-adevăr nevoi!

Dacă am reușit să ținem postul mare, probabil suntem mai pregătiți pentru aceste zile de sărbătoare. Dacă starea de sănătate și viața agitată de zi cu zi nu ne-au permis acest lucru sau nu am avut suficientă putere, cu atât mai mult este momentul să ne oprim din goana către nicăieri și să acordăm atenție lucrurilor ce contează cu adevărat.

Ce bucurie mai mare credeți că am putea oferi celor dragi, dacă nu grija pentru sănătatea noastră și a lor?

Și pentru că este vorba de bucurie și de sărbătoare în aceste zile, mâncarea trebuie să fie principalul nostru aliat, nu inamicul ce poate aduce suferință, trimițându-ne la spital.

Cu puțină imaginație și ceva mai multă voință, putem armoniza nevoia de a mânca sănătos cu micile plăceri culinare, așa încât la încheierea minivacanței de Paște să rămânem doar cu amintiri frumoase.

Recomandări despre ce să mâncăm și ce să nu mâncăm în aceste zile vom găsi peste tot, nu există noutăți care să apară la breaking-news. Ultimele studii publicate subliniază faptul că alimentația este factorul de risc numărul unu în relație cu decesele premature și anii de viață pierduți din cauza dizabilităților, pe primele locuri în acest top aflându-se decesele de cauză cardiovasculară, cancere și diabet tip 2. Această situație se datorează unei alimentații cu conținut crescut de sare, săracă în derivate cerealiere integrale, fructe, nuci și semințe, vegetale, pește gras bogat în omega 3, fibre, grăsimi polinesaturate, leguminoase etc.

Sigur că vom găsi întotdeauna nenumărate argumente în favoarea stilului nostru de viață, bun sau mai puțin bun, și vom lăsa pentru alții evidențele științifice.

Iată câteva recomandări pentru aceste zile care să contribuie la prevenirea unor îmbolnăviri sau agravări ale unor stări patologice preexistente:

  • Să privim fiecare masă ca pe o FARFURIE! Jumătate din această farfurie să fie ocupată de vegetale (cât mai diverse, exceptând cartoful), un sfert de farfurie să fie ocupat de derivate cerealiere (pâine, orez, paste, mămăliguță etc, de preferat integrale) și celălalt sfert să fie ocupat de o sursă de proteine: proteine animale (ou fiert sau carne albă, cât mai slabă sau pește gras/slab sau brânzeturi cu un conținut redus de grăsime) sau proteine vegetale (linte, fasole boabe, năut, ciuperci, soia etc). Pentru salate, consumate alături de feluri de mâncare cu sau fără carne, un sos din ulei de măsline extravirgin și zeamă de lămâie, reprezintă o alegere corectă. Foarte importantă pentru reușita acestor mese este și modalitatea de prelucrare culinară (de evitat prăjelile și grătarul pe cărbuni).
  • Să respectăm un orar al meselor, trei mese principale în care felurile de mâncare să fie variate și 1-2 gustări în care să consumăm fructe și cât mai puține dulciuri și produse de patiserie. În acest fel avem ocazia să ne bucurăm și de produsele tradiționale (ouă roșii, drob, friptură de miel, pasca, plăcinte, cozonaci etc) și de legume și fructe, așa încât să avem o digestie bună și să reușim să consumăm și ce este bun pentru sănătatea noastră, dar și ce am așteptat atâta timp.
  • Să fim atenți la cât de mare este farfuria! Este important să păstrăm un echilibru între aport și cheltuiala de energie a organismului. Dacă vrem să ne bucurăm de preparatele tradiționale, care nu sunt doar numeroase, ci și foarte dense energetic, ar fi bine să le consumăm în cantități mici, la mese diferite și să desfășurăm diferite activități recreative ce implică mișcare.
  • Referitor la consumul de băuturi răcoritoare, să nu uităm că apa, în special plată, este cea mai potrivită alegere, iar pentru cei care doresc să consume băuturi alcoolice, moderația este cuvântul potrivit.

Sărbătorile trebuie să fie prilej de bucurie, nu de îmbolnăvire!
  • Mesele bogate în grăsimi și consumul de alcool nu numai că ne îngrașă, dar ne pot afecta sănătatea în mod acut, începând cu simple crize digestive (gastrite, dischinezii biliare), până la pancreatită acută, infarct miocardic și alte stări patologice cu adevărat grave.
  • Persoanele diagnosticate cu afecțiuni ce necesită diete restrictive calitativ (insuficiență renală cronică, insuficiență cardiacă, boală inflamatorie a intestinului, gută, diabet tip 2 etc) trebuie să respecte recomandările nutriționale specifice primite de la medicul curant.
  • Să nu uităm de siguranța alimentelor, acest lucru însemnând în primul rând achiziționarea materiilor prime (carne de miel, ouă etc, inclusiv vopsea de ouă) din unități autorizate, supuse controlului sanitar-veterinar, iar apoi, respectarea tuturor regulilor de igienă privind condițiile de depozitare, manipulare, prelucrare, servire, igienă individuală etc.
    • Nu se recomandă consumul alimentelor de origine animală decât după prelucrarea termică (atenție la preparatele culinare cu maioneză sau creme din ou crud).
    • Trebuie să acordăm atenție temperaturii la care depozităm aceste alimente și caracteristicilor organoleptice (aspect, culoare, gust, miros, consistență).
    • Legumele și fructele ce se consumă în stare crudă, vor fi atent selecționate și bine spălate înainte de consum, mai ales dacă provin din agricultura ecologică (riscul de îmbolnavire prin toxiinfecții alimentare este mare din cauza posibilei contaminări microbiene de la gunoiul de grajd).

Moderația în cazul preparatelor bogate în grăsimi și zahăr și a băuturilor alcoolice și răcoritoare îndulcite, varietatea legumelor și fructelor consumate, alegerea sortimentelor de derivate cerealiere integrale, carne slabă albă/pește și lactate semidegresate reprezintă imaginea de ansamblu a meselor din aceste zile.
Activitățile recreative și buna dispoziție dată de prezența celor dragi, completând imaginea de mai sus, vor asigura reușita acestor sărbători.